یوزویک: چگونگی مقایسه توان نظامی اسرائیل با ایران
رابطه بین اسرائیل و ایران در بدترین حالت خود قرار دارد. توافق هستهای
که بین ایران و قدرتهای جهانی به امضا رسید در معرض از بین رفتن است، آن هم به دلیل
لابی اسرائیل علیه آن. مقامات ایران هشدار دادهاند که اگر برجام لغو شود، آنها برنامه
غنیسازی اورانیوم را از سر میگیرند. یعنی اقدامی که اسرائیل آن را تهدیدی برای خود
میداند.در همین
حال، اسرائیل حملاتی به منظور بیرون راندن نیروهای جمهوری اسلامی از سوریه- یعنی جایی
که رژیم ایران به دنبال نفوذ بیشتر خود بوده- را انجام داده است. مقامات اسرائیلی در
تلاش هستند که استقرار سربازان جمهوری اسلامی در مرزهای شمالی این کشور را پایان دهند.
اگرچه به نظر میرسد که این کشور به دنبال یک جنگ تمام عیار با هم نیستند، چرا که میدانند
هرگونه درگیری بلند مدت بین آنها پیامد خونینی را به همراه خواهد داشت.
دیوید برنن در مقاله خود در نیوزویک اینگونه مینویسد که «ایران یک کشور
بسیار بزرگتر با یک جمعیت بسیار بیشتر نسبت به اسرائیل است، اما این آمار به تنهایی
دلیل بر برتری نظامی نیست؛ فناوری و تجربه رزمی از دیگر عوامل تعیین کننده هستند. قابلیتهای
تکنولوژیکی در زمانهای که فناوری مسیر جنگها را تغییر میدهد بسیار مهمتر است، چرا
که اجازه نفوذ بیشتر و سختتر با تلفات انسانی کمتر را میدهد.اما
اسرائیل به عنوان کشور کوچکتر با جمعیتی حدود ۸/۵ میلیون نفر، به گونه قابل توجهی از نظر نظامی
نسبت به وزن خود دارای برتری است. تاریخچه کوتاه این کشور با جنگ در برابر کشورهای
عرب همسایه عجین شده است، آنهم برای ادامه حیات خود. این تاریخ دشوار با رشد فناوری
و روابط نزدیک با قدرتهای غربی ترکیب شده و باعث ایجاد یکی از نیروهای قدرتمند نظامی
در جهان شده است.
بر اساس آمار جهانی نیروهای نظامی، اسرائیل حدود ۱۷۰/۰۰۰ پرسنل و ۴۴۵/۰۰۰ نیروی ذخیره فعال
دارد. سن خدمت سربازی اجباری در اسرائیل برای شهروندان غیر عرب ۱۸ سال است، که باعث
ایجاد یک ارتش بزگ و آموزش دیده شده است. اگرچه ارتش ایران از نظر پیشرفت و تکنولوژی
با اسرائیل قابل مقایسه نیست، اما ارتشی است که روی نیروی انسانی خود اتکا دارد. جمعیت
۸۲ میلیونی
ایران آن را قادر ساخته است که ارتشی شامل ۵۳۴/۰۰۰ سرباز با نیرویی نزدیک به ۴۰۰/۰۰۰ ذخیره داشته باشد.
یعنی بزرگترین ارتش از نظر نیروی انسانی در خاورمیانه . نیروی
انسانی در ارتش یک مساله مهم است. نیروی انسانی مشمول خدمت در ایران حدود ۴۷ میلیون نفر در مقایسه
با سه میلیون نفر در اسرائیل است. البته این چگونگی و ماهیت هر جنگی هم بستگی دارد.
بنا به گزارش موسسه بینالمللی تحقیقات صلح
استکهلم، اسرائیل در سال ۲۰۱۷، ۱۶/۵ میلیارد دلار را
صرف نیروی نظامی خود کرد، اما این رقم برای ایران حدود ۱۴/۵ میلیارد دلار است.
اگرچه این رقم شکاف بزرگی ایجاد نمیکند، ولی صرف میلیونها دلار بیشتر روی یک ارتش
کوچکتر از سوی اسرائیل نشان دهنده کمیت تجهیزات استفاده شده در خلیج فارس است.
اسرائیل تعداد تانکهای بیشتری نسبت به ایران دارد- ۲/۷۶۰ در مقایسه با ۱/۶۵۰. اسرائیل پیروز این مبارزه از نظر
کمیت و کیفیت است. آخرین نمونه تانک اسرائیل «مرکاوا» یکی از بهترین و قویترین نمونههای
دفاعی در جهان است. ایران عمدتا از تانکهای درجه دو استفاده میکند، گرچه اعلام کرده
است که برای توسعه تانک «کرار» برنامههایی دارد که باعث میشود این تانک با نمونههای
پرقدرت رقابت کند.
نیروی هوایی اسرائیل به عنوان یک ناوگان مجهز و آموزش دیده یکی از بهترینها
در دنیا است. خلبانهای اسرائیلی نیز بسیار با تجربه هستند چرا که عملیاتهای منظمی
علیه اهدافی در سوریه، لبنان، نوار غزه و حتی شبه جزیره سینا در مصر داشتهاند. ناوگان
هوایی اسرائیل شامل ۲۵۰ عدد
جنگنده پر سرعت «لاکهید مارتین اف- ۳۵ لایتینگ-
۲» یعنی یکی از چهار
جنگنده نسل پنجم هواپیماهای جنگی در جهان است. اسرائیل همچنین ۵۰ عدد جنگنده «اف-
۳۵ اس»
خواهد داشت. در مقابل، ایران حدود ۱۶۰ جنگنده دارد که
هیچ کدام به اندازه اف- ۳۵ پیشرفته
نیستند. علاوه بر این، خلبانهای ایرانی نسبت به همتایان اسرائیلی خود از تجربه و آموزش
کمتری برخوردار بودهاند.
هیچ کدام از این دو کشور نیروی دریایی قابل توجهی ندارند. ایران دارای
بیش از ۳۰ زیردریایی،
پنج ناوچه، سه ناو جنگی و بیش از ۲۰۰ قایق
گشتی است. اما در حال حاضر، اسرائیل دارای پنج زیردریایی، سه کشتی جنگی، هشت قایق با
قابلیت پرتاب موشک و ۴۵ قایق
گشتی است و با توجه به موقعیت جغرافیایی دو کشور، درگیری دریایی بین آنها بعید است.
در صورت بروز یک جنگ تمام عیار میان این کشور، اسرائیل دارای «برگ برنده
هستهای» است. با توجه به محرمانه بودن اطلاعات زرادخانه هستهای اسرائیل، تعداد کلاهکهای
هستهای این کشور بین ۷۵ تا ۴۰۰ است. این بمبها
میتواند از طریق موشکهای بالستیک اسرائیلی «جریکو»، موشکهای کروز زیردریایی، و یا
جتهای جنگی شلیک شوند . رژیم
ایران توانایی هستهای ندارد. حتی اگر گفتگوها شکست بخورد، سالها طول خواهد کشید که
جمهوری اسلامی به باشگاه هستهای بپیوندد. رژیم سخت تلاش میکند که زرادخانه بالستیکی
خود را ارتقا دهد، چون یکی از بهترین موقعیتهای استراتژیک در منطقه را برای زدن اسرائیل
دارد. اما ایران حقههای دیگری در آستین خود دارد. پشتیبانی مالی و نظامی گروههای
شبه نظامی ضد-اسرائیلی در خاورمیانه روشی غیرمتعارف برای ضربه زدن به رقیب او یعنی
اسرائیل است. گروه شیعی حزبالله لبنان به صورت ویژه برای مقامات اسرائیل یک نگرانی
به حساب میآید. حزبالله دارای یک ارتش آموزش دیده و مجهز است که نسبت به ارتش لبنان
قدرت بیشتری دارد و میتواند آزادانه دست به عملیات نظامی بزند.
تجربه نظامی حزبالله در کنار نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه برای این
گروه یک وجه حیاتی دارد. حزبالله یک زرادخانه بزرگ موشکی دارد و بمبهای آن میتواند
هر نقطه از اسرائیل را مورد هدف قرار دهد. رژیم ایران همچنین از حماس و گروه جهاد اسلامی
در غزه حمایت میکند. اگرچه این دو گروه حجم کمتری از سلاح را در اختیار دارند، اما
توانایی موشکی آنها مهم و قابل توجه است.
ترجمه و تنظیم: «آمدنیوز»

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر